Dyscalculie
Dyscalculie komt uit het Grieks en Latijn en betekent “slecht kunnen rekenen”. Dyscalculie is een leerstoornis op het gebied van rekenen en gaat vaak samen met andere problemen zoals een zwak (ruimtelijk) inzicht, geheugenproblemen, moeite met klok kijken en spelingsproblemen. Dyscalculie is een stoornis die gekenmerkt wordt door hardnekkige problemen met het leren, het vlot en accuraat oproepen en toepassen van reken- en wiskundekennis. Dyscalculie komt ongeveer even vaak voor als dyslexie. Er zijn verschillende vormen van dyscalculie-behandeling. Neurofeedback is daar één voorbeeld van.
Dyscalculie en de hersenen
Uit onderzoek is bekend dat dyscalculie samen kan gaan met afwijkende patronen in de hersenactiviteit. QEEG-metingen laten zien dat er in bepaalde delen van de hersenen sprake is van teveel trage activiteit. Neurofeedback als behandeling bij dyscalculie richt zicht op het verminderen van deze trage activiteit. Wanneer jij bij de Hersenfabriek komt voor een dyscalculie-behandeling, starten we altijd met het afnemen van een QEEG om te bepalen of er in jouw hersenen trage activiteit zichtbaar is wat passend is bij jouw klachten. Indien dit zo is, zal geadviseerd worden om neurofeedback als dyscalculie-behandeling op te starten.
Effecten van neurofeedback als dyscalculie-behandeling
Neurofeedback als dyscalculie-behandeling kan tot de volgende veranderingen leiden:
- Sneller rekensommen kunnen maken
- Minder fouten maken bij rekensommen
- Cijfers beter kunnen lezen
- Ruimtelijk inzicht verbetert
- Automatiseren verbetert waardoor minder herhaling nodig is
- Eventueel bijkomende concentratieproblemen verminderen
Meer lezen
Meer informatie over de QEEG-meting, hoe neurofeedback werkt en hoe een behandeltraject bij de Hersenfabriek eruit ziet, vind je op de desbetreffende pagina’s. Heb je vragen of wil je een afspraak maken voor een vrijblijvend telefonisch kennismakingsgesprek? Neem dan gerust contact met ons op!